Kuukausisuunnitelma tammikuu 2007 Ihastjärven koulu 0-1 lk

 <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Matematiikka

 

I luokan oppilaat saavat nyt uuden kirjan rinnalle matematiikanvihot. Oppilaat suorittavat pieniä ”kokeita” säännöllisesti. Kutsumme niitä ”tehtäväkorteiksi”. Tunnin lopuksi oppilaat laskevat kortin 10 tehtävää itsenäisesti. Opettaja tarkistaa ne ja liimaa  tehtävät vihkoon. Jos laskuissa on virheitä, oppilas  korjaa ne kirjoittamalla laskun uudestaan vihkoon ja laskemalla ne. Tästä voitte seurata kotona, kuinka hyvin opeteltava asia sujuu. Kuun loppupuolella matematiikanvihkoihin opetellaan merkitsemään vihkolaskut, jotka kirjassa ovat. Pyrimme heti alussa siistiin ja huolelliseen vihkotyöskentelyyn.

 

  • Varmennetaan yhteen- ja vähennyslaskua lukualueella 0 – 20.
  • Parilliset ja parittomat luvut.
  • Diagrammien ja taulukoiden tulkintaa.
  • Kaksinumeroisen luvun vähentäminen lukualueella 0 – 20.
  • Alamme harjoitella sanallisten tehtävien ratkaisemista.

 

Esikoululaiset:

  • Erityisesti noppapelit
  • Lukumäärien 0 – 10  kertaamista.

 

 

Äidinkieli

 

Tammikuussa teemme satuja lastentapahtuman jukeboxiin. Oppilaat kertovat satuja joko yksin ja pareittain ja aikuinen kirjaa ne. Myöhemmässä vaiheessa sadut kuvitetaan omaksi iloksi ja tehdään pienimuotoinen satukirja.

 

I lk

Uusi vuosi lisää äidinkielen kotitehtäviä. Lukuläksyt ovat pidempiä ja niitä on keskimäärin 2/viikko. Pyrin kuitenkin mitoittamaan lukuläksyt oppilaan taitotason mukaan. Jos lapsellanne on osa aukeaman lukuläksystä, se on ympyröity lyijykynällä. Toivon, että kotona kuuntelette lapsenne lukuläksyn.

 

Mekaaniset kirjainharjoitukset loppuvat, mutta tilalle tulee paljon muuta kirjoitettavaa.

Pikkuhiljaa siirrymme sanoista lauseisiin.

 

Aapisen teksteissä uutuutena on, että lukukokonaisuus muodostuu noin viidestä lukukappaleesta. Kappaleet käsittelevät jotakin tiettyä aihetta.

 

Uutena asiana on myös se, että annan läksyjä myös yksilöllisesti. Tämä koskee lähinnä monistetehtäviä. Eli lapsellanne saattaa olla lukuläksyn lisäksi jokin monistetehtävä kotiläksynä. Kotona tehtävästä monisteesta tms  löytyy aina opettajan/aikuisen merkitsemä sana KOTI.

 

  • Keskitymme erityisesti pitkien vokaalien ja kaksoiskonsonanttien kuulemiseen ja oikeinkirjoitukseen.
  • Vahvistamme lukutaitoa säännöllisesti lukemalla ääneen joko aikuiselle tai vieruskaverille.
  • Kielitajun kehittäminen monipuolisilla harjoituksilla eli sanojen oikea taivutusmuoto eri tilanteissa.

Esim. Valitse oikein taivutettu tekemisen sana lauseeseen: Minä luistelet / pelaan /    hiihtää.

 

Esikoululaiset:

 Tämän kuukauden aika panostetaan erityisesti riimittelyyn ja riimien kuuntelemiseen. Tämä on erityisen tärkeää lukemaan oppimisen kannalta.

  • Samalla äänteellä alkavien esineiden/asioiden yhdistäminen.
  • Kirjat ja omat tarinat.

 

 

Ylli

 

JOS SATAA LUNTA VIIKON SISÄLLÄ, aloitamme tutustumisen talviseen luontoon. Käymme metsässä katsomassa eläinten jälkiä, ruokapaikkoja ja mahdollisia ulosteita. Eläimistä tutustumme erityisesti oravaan, jänikseen ja kettuun ja opettelemme tunnistamaan yleisimmät lintulaudoilla vierailevat linnut.

 

JOS LUNTA EI SADA VIIKON SISÄLLÄ, jätämme talvijakson väliin ja aloitamme tutkimusjakson. Siinä pohdimme erilaisia elinympäristöjä, tutkimme vettä, ilmaa, valoa, lämpöä ja ääntä.

 

Uskonto

  • Elämä Jeesuksen ajan Nasaretissa
  • Mikä on synagooga?
  • Paimenet Palestiinalaisessa elinympäristössä.

 

Kuvataide:

  • Jatkamme laveeraukseen perehtymistä.
  • Kahden eri tekniikan yhdistäminen esim. tausta maalataan vesiväreillä ja sen päälle liimattaan kuva.
  • Jäännösmateriaalien käyttö: maitopurkista toimiva lelu.

 

Käsityö:

  • Jatkamme Sulo-taulun tekoa.
  • Jos ehdimme, aloitamme vohvelikankaisen pyyhkeen teon.

Esikoululaiset tekevät pienemmän pujottelutyön vohvelikankaaseen.

 

Musiikki:

Loistavan lauluporukan kanssa aloitamme erilaisten esitysten tuottamisen, johon musiikki kuuluu.

  • Käsitteet soolo ja tutti
  • Kehosoittimet.
  • Tasa- ja kolmijakoisen rytmin tunnistaminen.

-         liikumme eri rytmeissä

-         siirrämme rytmin kehosoittimiin.

 

 

Liikunta:

Erillisen suunnitelman mukaan!

 

Muuta huomioitavaa:

 

  • Toivon edelleen, että otatte yhteyttä allekirjoittaneeseen rohkeasti ja suoraan teitä askarruttavissa asioissa. Kuten aikaisemminkin olen jo sanonut, asioilla on yleensä selityksensä, miksi jokin asia tehdään luokassamme tietyllä tavalla.
  • Tarkistakaa varavaatetilanne lapsenne osalta. Koululla olisi edelleen hyvä olla varavaatepussi. Kun kelit ovat mitkä ovat, vaatteita kastuu pihaleikeissä. Olisi kiva, jos tunnilla voisi olla kuivissa vaatteissa. Vaatteita yritetään kyllä kuivatella pattereiden päällä, mutta aina ei aika eikä tila riitä niiden kuivamiseen tunnin aikana.
  • Lastentapahtuma Kalaevankankaan koululla la 20.1. on meille koulupäivä. Tapahtuma kestää klo 10 – 14. Oppilaille kuuluu kouluruokailu, joka järjestetään Kalevankankaan koululla.
  • Vanhempainilta ke 10.1. klo 18.00

 

 

Lumisempia aikoja odotellen

 

     Minna-ope